×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۰  
true
true
سواد رسانه‌ای یک مهارت ضروری در دنیای امروزی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تیتر آخر، سواد رسانه‌ای (Media Literacy) مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود.

نگارنده این سطور اعتقاد دارد برای حرکت در محیط رسانه‌ای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر پیام‌های رسانه‌ای باشیم در غیر اینصورت پیام‌ها و جریان‌ها را نشناخته و مسیر را به اشتباه طی خواهیم کرد.

افراد، با سواد رسانه‌ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد و این برگ برنده آنان در کنار دیگر افراد جامعه خواهد بود، بدون تردید در شرایط فعلی بدون داشتن سواد رسانه‌ای نمی‌توان از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شد.

با این مقدمه کوتاه وارد یکی از مصداق‌های ضرورت داشتن سواد رسانه با عنایت به ایام انتخابات پیش‌رو شده و مرور کوتاهی به این مقوله خواهیم داشت.

یکی از دانش آموختگان علم سیاست معتقد است: یکی از شاخصه‌های نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داشتن سواد رسانه‌ای آنان است.

سهراب‌زاده این دانش آموخته علوم سیاسی اضافه کرد: اکنون همگی به خوبی دریافته‌اند که رسانه تاثیر ویژه‌ای بر روی سیاست و افکار عمومی دارد، بر این اساس هم رای‌دهندگان و هم کاندیداها و آحاد مردم باید از سواد رسانه‌ای برخوردار باشند و در مجموع لازمه زندگی در جهان امروز داشتن سواد رسانه‌ای است.

وی ادامه داد: اما کاندیداهای نمایندگی مجلس علی‌القاعده باید به گونه‌ای سواد رسانه‌ای داشته باشند و جامعه هم باید به گونه‌ای دیگر سواد رسانه‌ای داشته و فهم و درک خود را در رابطه با رسانه و سیاست افزایش دهند.

رئییس دانشگاه پیام‌نور استان ایلام اضافه کرد: همه تحت تاثیر رسانه قرار داشته و شاید به عبارتی برخی اوقات هم فریب رسانه خورده‌ایم و این قاعده مربوط به کسانی بوده که متاسفانه از رسانه استفاده بدی داشته اما در مجموع جامعه باید سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهد و در این برهه زمانی داشتن سواد رسانه‌ای مردم در انتخاب کاندیدای اصلح کمک شایانی به آنان خواهد کرد چون از طریق رسانه برنامه‌های کاندیداها مورد ارزیابی قرار گرفته و امکان شناسایی کاندیدای اصلح برای مردم راحت‌تر خواهد بود.

سهراب‌زاده تصریح کرد: در جهان امروزه رسانه‌ها به دو دسته قدیم و جدید تقسیم شده که رسانه‌های تلویزیون و رادیو و روزنامه‌ها از جمله رسانه‌های قدیمی هستند و آنچه بر پایه اینترنت قرار گرفته در ردیف رسانه‌های جدید قرار دارند و مردم هم در این بستر حضور داشته و از رسانه‌های جدید استقبال کرده‌اند. بنابراین فهم دقیق و درستی از فضای مجازی لازم بوده و رسانه‌ها می‌توانند در این راستا تلاش بیشتری داشته باشند. رسانه‌ها در تبلیغ برای کاندیداهای مورد نظر خود درجه فهم افکار عمومی را مد نظر قرار دهند.

این دانش آموخته علوم سیاسی اضافه کرد: دو عامل مهم دیگری از افزایش سواد رسانه‌ای مردم موثر بوده که می‌توان به دانشگاه و حاکمیت اشاره کرد، دانشگاه‌ها باید به عنوان بخشی از کارهای آموزشی و فوق برنامه این مبحث را مد نظر قرار دهند و سواد رسانه‌ای مردم را افزایش دهند و حاکمیت هم اساسا به گونه‌ای عمل کند تا مردم به کارکرد رسانه بیشتر آگاه شوند.

*پژمان مهدوی‌فر صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه اطلاع‌رسانی تیتر آخر

انتهای پیام/

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true